Thursday, December 9, 2010

Chicken pox lagi

Wah, rasa macam dah lama tak update blog ni. Last week 4 hari bercuti tapi bukan cuti2 kegembiraan la, cuti sebab Haziq tak sihat.huhu..sian anak ibu
Hari Isnin tu balik keje pengasuh cakap Haziq tak nak nyusu la ida, makan pun tak nak. hmm...saya agak risau la jugak time tu. Lepas tu malam tu memang berdondang sayang la sebab Haziq nangis je, tido pun tak nak, nyusu pun tak nak. Bila bagi susu Haziq nganga mulut macam dahaga nak minum tapi bila masuk je dalam mulut dia dah mula menangis macam sakit2 tu.huhu...siannya. Saya dengan asben cuba la beberapa alternatif lain sebab tak nak bagi Haziq lapar dan dahaga. Cuba bagi minum guna cawan, bekas minuman yang ada straw, guna sudu tapi masuk je dalam mulut mesti Haziq nangis. So suspect mesti ada something yang tak kena dalam mulut atau tekak Haziq. Check punya check tengok2 ada ulser kat lelangit Haziq. Patut la. Malam tu Haziq pun demam jugak sikit tapi alhamdulillah la tak sepanas yang demam sebelum ni. Kesimpulannya kitorang memang tak tidur la malam tu. Saya terus sms bos bgtau emergency leave dan yang merangkap unpaid leave.huhu...
Keeseokan paginya tengok ada biji2 byk kat kedua2 belah tangan Haziq. Dalam hati saya memang rasa tu macam campak. Lepas tu jiran2 pun cakap campak. Pegi klinik doktor cakap ni ruam biasa je ni. Dalam hati saya betul ke doktor ni, tapi tak pe la sebab saya ni agak kekampungan sikit dan memang sentiasa ingat pesan2 mak dan pesan2 orang2 tua. Saya ajak asben p cari kelapa muda untuk mandikan dan bagi Haziq minum. Lepas tu buat sup ayam bagi Haziq makan. Tapi seeloknya sup ayam kampung la yang baik untuk demam campak ni. Tapi dak takde ayam kampung, ayam bandar pun boleh la. Lepas tu bermula la proses meragam dan proses melayan ragam tersebut
Malam ke dua pun still tak boleh tidur dan makin bertambah teruk dari malam pertama tu. Saya tengok biji2 kat badan Haziq makin bertambah, so memang comfirm la campak ni. Sian kat Haziq. Mesti dia lenguh sendi2, gatal2 badan. Esoknya awal2 pagi pegi kat tempat orang2 India berniaga sebab nak cari daun mambu. Tapi diorg tak de jual lak daun mambu tapi still menolong. To the aunty, tq so much. Aunty tu call anak dia suruh bawa daun mambu, bila saya nak bayar dia siap marah2 lagi, tak nak duit, cuma nak tolong saja. Lepas tu siap bgtau lagi nak kena buat macamana.hehe...Baik2 diorg ni.
Lepas balik tu pergi Darul Syifa Bangi minta air penawar. Macam saya cakap tadi la saya ni agak kekampungan dan sentiasa ingat pesan mak dan orang2 tua.hehe...Sampai dalam pukul 11, dapat nombor 85. huhu...
Sian Haziq, badan pun dah susut, perut dah tka buncit macam dulu lagi dah. huhu...Biji2 campak agak berkurang tapi Haziq still tak nak minum gak. Masa tengah main2 dengan Haziq nampak ada hitam kat gusi tempat gigi yang baru nak tumbuh tu. Lap tengok ada darah. Alahai siannya anak ibu ni. Pegi klinik lagi. Doktor kata jadi radang gusi.huhu... Tapi sekarang ni alhamdulillah dah ok dah
Tapi ok la jugak sebab Haziq dah kena campak awal2 lagi sebelum ambik vaksin. Doktor kata better macam tu sebab smua kuman2 tu dah keluar dah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.