Friday, November 30, 2012

EBM

Dulu masa Haziq saya tak merasa pengalaman pam / perah susu untuk buat stok sebab dulu Haziq mak jaga kat kampung. Selang seli balik sini, kat kampung sebulan, sini sebulan. Tapi boleh je kan kalau saya nak buat stok untuk Haziq. Masa tu ilmu cetek dan saya tak usaha untuk tambah ilmu pada masa tu. Tak ambik kisah pun pasal ebm ni. Itulah kesalahan saya. Dah la tak jaga anak sendiri, minum susu formula awal lak tu. Tapi tak pe la at least Haziq menyusu badan juga masa dalam pantang tu. Huhu...Ibu minta maaf ye sayang

Masa saya pregnantkan anak ke 2 saya dah study pasal pengurusan EBM kat rumah, kat rumah pengasuh, term2 yang orang selalu guna untuk memudahkan saya buat kajian. Hehe... Alhammdulillah sampai ke hari ini saya masih lagi dapat bekalkan susu untuk baby. Harap2 saya berjaya

Saya tak de la macam orang lain yang guna deep freezer semua tu. Saya cuma ada peti ais 1 pintu je. So saya amalkan kais pagi makan pagi. Hehe... Saya pam hari ini untuk esok. Ada jugak la 2,3 bekas saya frozen kan. Tapi yang penting kita mesti tau jangka hayat EBM ye. Tak boleh suka2 hati buat anggaran je ye.

Kalau peti ais 1 pintu ni

Frozen ( yang dibekukan ) - tahan 2 minggu
Chilled / Fresh ( yang tidak dibekukan ) - tahan 48 jam
Suhu bilik - tahan 48 jam

Saya tak la arif pasal EBM ni. Tapi saya cari la info2 yang penting. Antaranya

- Frozen EBM yang dah dicairkan (chilled) perlu dihabiskan dalam tempoh masa 24 jam
- EBM yang dipanaskan perlu dihabiskan dalam masa 1 jam (tapi ada jugak orang cakap boleh lebih daripada 1 jam)
- Frozen EBM yang dah dicairkan tak boleh dibekukan semula
- Pastikan kita label tarikah pam susu pada setiap bekas agar memudahkan kita tau dah berapa lama hayat susu tersebut



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.