Tuesday, November 27, 2012

Pengalaman Baru - Rengat

Mesti ada yang tau dan ada yang tak tau rengat tu apa kan. Rengat ni lebih kurang macam contraction masa nak bersalin tu. Orang cakap masa bersalin anak pertama memang jarang ada ibu yang kena rengat ni. Lepas tu kalau anak ke dua, ambik msa 2 hari untuk rengat tu hilang. Kalau anak ke 3, 3 hari la. Itu apa yang orang cakap la. Kebetulan saya pun ambik masa 2 hari untuk hilang sakit tu.

Masa tengah bf anak akan rasa sangat sakit tu, memulas2 semacam. Tak tau nak guna word apa nak cerita. Hehe..Tapi memang sakit la. Rengat ni macam contraction untuk kecutkan rahim la sebab kalau kita bf anak, rahim akan cepat kecut.. Masa bf anak tu tahan sakit sampai kancing gigi, menggigial la. Kalau masa biasa ( tak bf anak ) tak rasa sangat sakitnya. Kalau tak pegang anak betul2 masa bf tu mungkin anak boleh jatuh.

Saya mula rasa masa di hospital. Lepastu saya tanya akak yang kat sebelah katil tu memang akan rasa sakit macam ni ke kalau lepas bersalin. Dulu anak pertama tak de pun rasa macam ni. Kak tu dah bersalin 5 kali. Dia cakap dia kena masa lahirkan anak ke 2 dan ke 3. Dia la yang banyak bercerita kat saya. Anak akak tu 3.9kg, bersalin normal dan akak tu tak kena jahit pun (selingan)

Mak saya dengan bidan yang mengurut tu panggil bisa batu meroyan. Mungkin merujuk kepada kes yang sama cuma term yang digunakan saja berbeza.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.