Saturday, December 1, 2012

Pengurusan EBM

Macam saya sebelum ni fikir macam2 la pasal EBM ni. Macamana nak uruskan, mana yang kena bagi dulu kat baby. Macam2 la. Padahal bila kita dah lalui, senang je. Tak la serumit apa yang saya fikir sebelum ni. Saya memang macamni suka fikir melebih2. Huhu...

Awal2 lagi saya dah tanyak.umi (pengasuh) nak saya letak EBM dalam cooler bag / cooler box ke macamana. K.umi cakap tak pe letak dalam peti ais dia je. Kena la tanya kan, tak boleh terus terjah bawa EBM lepastu cakap nak letak dalam peti ais dia. Kita tak tau peti ais rumah orang macamana kan, ada ruang ke, padat ke.
Lepastu saya tanya jugak nak sediakan warmer ke tak. K.umi cakap tak perlu sebab dah ada warmer kat rumah k.umi, so guna yang itu saja lah.

Pagi2 saya letak EBM tu dalam cooler bag, lepas tu transfer kat dalam peti ais rumah k.umi. K.umi memang tau handle EBM sebab baby yang sorang tu pun memang mama dia bekalkan susu. Agaknya k.umi lagi arif dari saya kot. Hehe...

Ni contoh cooler bag  dengan  cooler box





Dalam tu kena la pulak letak ice pack. Ada macam2 jenis ice pack, so depends la yang mana 1 nak guna



Macam saya bagitau sebelum ni saya amalkan perah hari ni untuk bekalan esok. Jadinya stok tu tak la meriah mana pun, tapi cukuplah untuk bekalan.

Saya selalu bekalkan baby 2.50z / 3 0z x 6 botol setiap hari. Kadang2 habis 6 botol, kadang2 ada balance 1 botol. Balance tu saya akan forzenkan. 

Saya bekalkan Frozen EBM yang dah dicairkan 1 botol lepastu 5 botol fresh EBM yang hanya disejukkan.

Saya akan labelkan macamni
1 - Frozen (sebab yang frozen kena habiskan cepat)
2 - 6 - Fresh

Selain daripada labelkan number, tarikh pam juga perlu dilabel ye. Penting ni

 Lepas k.umi panaskan EBM tu nanti k.umi akan transfer masuk dalam botol yang baby minum.






No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.