Tuesday, September 20, 2011

Adik untuk Haziq?

Hmm....lately ni ramai kawan2 update kt fb MY BABY PROGRESS : WEEK XX. Apa perasaan bila tengok post macamtu? Rasa macam seronok saja. Lepas tu nanti diorg boleh usap2 perut, boleh rasa baby kick dalam perut macam sedang main futsal. Lepas tu rasa geram tengok perut orang bulat2 mengandung tu. Iskh...

Tapi ada beberapa faktor yang saya fikir. Ni apa yang saya fikir saja. Orang lain, lain pulak pandangannya kan.

1. Faktor kewangan

Biasala kan kadang2 dapat gaji, agih sana sini lepas tu licin. Tu baru anak sorang, kalau ramai macamana. Tapi anak tu kan rezeki dari Allah S.W.T. So, bila dah ada anak mesti ada rezeki yang lain kan. Dan secara automatik bila bertambah ahli keluarga mesti kita akan berusaha lebih kuat kan. Yang penting kita kena yakin. Ye tak? Betul kan

2. Pengalaman lepas

Kebanyakan daripada ibu2 mesti ada pengalaman masing2 sepanjang proses mengandung, bersalin, membesarkan anak. Semua daripada kita melalui pengalaman yang berbeza2. Bila fikir pasal mengandung lagi, laju saja mind fikir pasal pengalaman lepas. Saya dapat alahan yang teruk. Baru start mengandung tapi dah 2 bulan mc + cuti, muntah 1 hari pernah cecah 22 kali sampai keluar darah, admit ward, macam2 la. Itu pengalaman saya la.

Tapi kuasa Allah mana tau kalau kali ke 2 dan berikutnya saya tak kan lalui pengalaman dulu kan. Mana tau kalau saya ok je, tak ada rasa apa2, enjoy saja sepanjang mengandung tu kan. Tapi tu la mesti teringat la kenangan lalu. hehe...

Lepas tu kalau saya pregnant lagi mesti bos pun risau kan. Ye la, awal2 dah cuti 2 bulan, lepas tu masa bersalin nanti cuti lagi 2 bulan. huhu... 

3. Bila umur yang sesuai untuk Haziq dapat adik?

Ni saya confius gak. Sekarang Haziq memang suka kalau jumpa baby. Dia mesti nak sayang, nak peluk baby tu. Sekarang Haziq baru nak masuk 2 tahun. Saya takut saya terkurang bagi perhatian pada Haziq bila Haziq dah dapat adik nanti. Iskh, tak mo la macam tu kan. Tak baik kan. Tak nak la Haziq kekurangan kasih sayang. Tapi memang saya takut jugak la. Takut terlebih bagi perhatian pada baby baru, kurang bagi perhatian pada Haziq. Cane?

Ada yang nak anak rapat2 supaya anak2 tu boleh membesar sama2, lepastu ada kawan bermain. Penat menjaga tu sekali harung saja. Bila anak dah besar ibu bapa boleh la rileks. 

Ada yang nak anak jarak2, dalam 2 tahun ke, 3 tahun ke sebabnya nak bagi perhatian sepenuhnya untuk anak sebelum tu dulu. Saya lak pilih yang mana? Hmm...

4. Sape nak jaga nanti

Sebelum pregnant kena tanya kak umi ok x kalau 11 bulan akan datang (9 bulan pregnant + 2 bulan pantang) kena jaga baby lagi. Hehe... Saya tak nak la pisah2 kan Haziq dengan adiknya. Lagipun saya dah serasi dengan family kak umi. So, biar kat situ je. Kalau macamtu ibu2 yang lain yang hantar anak dengan kak unipun kena tanya kak umi gak la kan, kena ikut turn.hehe...Kalau semua pregnant sekali nanti macaman kak umi nak jaga baby ramai2. Ye tak?

5. Keaktifan Haziq

Haziq sangat2 la aktif. Hari tu masa balik kampung ada sedara cakap, kalau macamni, tunggu Haziq 10 tahun dulu baru pregnant lagi. Haish, lama sangat tu. Nanti menopause la pulak. Hehe..
mak pun cakap tak payah lagi la, tunggu Haziq besar sikit dulu. Hmmm

6. Perasaan saya sekarang?

Memang la rasa membuak2 nak baby lagi. Tapi saya kena fikir kebarangkalian pengalaman lepas terjadi lagi. Kalau dulu encik asben saja terabai. Tapi andai kata kalau kali ni terjadi lagi, kesian la kat Haziq kan. Dia masih tak pandai urus diri. Bertambah lak yang terabai nanti. 

Saya rasa saya nak tunggu biar Haziq pandai uruskan diri sikit2. Bak kata pepatah sediakan payung sebelum hujan. Tapi saya berdoa agar Allah permudahkan segala proses untuk kali ke 2 dan yang berikutnya. Amin


Tapi kalau Allah kurniakan lagi baby, saya dan encik asben terima dengan hati terbuka dan mesti la sangat2 gembira

2 comments:

  1. Doa kalau ada rezeki semoga segalanya dipermudahkan-Nya.. InsyaAllah.. :)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.