Monday, July 30, 2012

MGTT (Meal Glucose Tolerance Test) 2

Hari ni dah dapat result MGTT 2 minggu lepas. Alhamdulillah ok, tak ada apa2 pun. Tapiiiiiiiiiiiiinya lagi 2 minggu kena minum lagi sekali. Masa misi bagitau tu terus rasa macam air gula tu dah melekat kat tekak. Kalau yang tak ada masalah kena minum 2x, kalau yang bermasalah 3x. Huhu... 

Haritu masa kena minum sekali saja memang rasa macam pelik sikit sebab 4 tahun lepas masa pregnant Haziq kena minum 2x pada hari yang sama. Tapi masa tu kat KK Dengkil, minum kali pertama (saringan) terus dapat result, lepas 2 jam minum lagi sekali (pengesahan). Tapi kali ni buat kat KD, so result tu akan dihantar ke KK dulu. Lepas dapat result tu baru kena minum lagi. Ambik masa la sikit. Jadi, lagi 2 minggu bersedialah ye wahai anak tekak.

Hari ni kena ceramah la sikit sebab berat turun. 2 minggu lepas 50.5kg, so hari ni sepatutnya 51.5kg tapi jadi 49.5kg. Kekurangan 2 kg. Huaa... Saya memang puasa sebab saya tak ada rasa letih sanga. Cuma petang tu ada la rasa letih. Saya tanya misi kalau berat saya kurang akan efek baby tak. Misi cakap mesti la efek sebab baby ambik nutrien dari ibu.

Misi kata kalau pergerakn baby tak aktif tu makannya baby mungkin lapar, lepastu ada la beberapa tanda2 lain yang misi cakap tu jadi pada saya. Risau nya. Nanti nak pergi scan la tengok berat baby, air ketuban, keadaan baby mcmana. Huhu...

Tetapi jika mereka berbuka puasa kerana takut akan kemudaratan kepada anak yang dalam kandungan atau anak yang disusukan itu sahaja, maka wajib ke atas mereka membayar fidyah dan juga qadha pada tiap-tiap hari puasa yang ditinggalkannya itu. 

Jika mereka berbuka puasa kerana takut akan timbul kemudaratan atas diri mereka atau kedua-duanya iaitu takut ke atas diri mereka dan anak yang dalam kandungan atau anak yang disusukan, maka wajib ke atas mereka mengqadha puasa yang ditinggalkan itu tanpa wajib mengeluarkan fidyah. 

Jika perempuan yang hamil atau perempuan yang menyusukan anak (murdhi‘) itu sedang dalam musafir ataupun sakit, lalu mereka berbuka puasa dengan berniat rukhshah (kelonggaran) atas sebab musafir atau sakit, bukan kerana takut akan kemudaratan kepada anaknya, maka diwajibkan ke atas mereka mengqadha puasa itu tanpa membayar fidyah di hari-hari puasa yang ditinggalkan ketika musafir itu.

Lebih info lagi boleh baca kat sini, https://www.facebook.com/note.php?note_id=231163043573738

Apa2 pun merujuk kepada yang lebih arif adalah lebih baik kan. Harap2 baby saya ok

1 comment:

  1. Insyaallah xde apa2 selagi ieda mampu. Mkn lebih sikit la. Shima pun mkn lebih, minum air lebih jugak sebab menyusu kan.. Bila pukul 4 je mula la berlagu keroncong perut nih hihihi...

    Klu buat kat KD mmg lambat sikit, baik buat kat KK terus :)

    Take care ieda

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.