Tuesday, December 28, 2010

Kecacingan

Jangan rasa geli pulak ye dengan tajuk ni. Start dari las week Haziq tak nak makan, kak umi pun risau jugak. Ibu ni lagi la risau. Lepas tu rasanya Haziq ni macam ada simptom kena cacing la. Budak-budak kan selalu kena dengan benda ni kan. Dulu masa Haziq belum cukup setahun Dr S pesan nanti dah setahun bawa datang klinik nak bagi makan ubat cacing. So malam tadi saya bawa la Haziq pegi klinik (klinik yang selalu pegi), saya pun cerita la dekat doktor tu, Dr N sebab Dr S xde. Dr N tu cakap , ni bukan cacing ni, selera je takde. Hmm... Lepas tu Dr N kata nanti kalau dah ada cacing baru datang dan bagi makan ubat cacing. Rasanya Dr S nak mencegah sebelum benda tu terjadi tapi Dr N ni nak tunggu jadi dulu. Sebelum ni pun masa Haziq jadi ruam biasa , Dr N kata ooo... ni campak ni. Tapi faktanya bukan campak pun, ruam je. Lepas tu yang Haziq betul2 kena campak dan jiran2 pun cakap campak termasuk la naluri keibuan saya pun rasa campak, Dr N boleh kata ni cuma ruam biasa... Saya memang tak berapa berkenan la dengan cara Dr N ni sebab saya memang suka Dr S tp bila Dr S takde terpaksa la jugak jumpa Dr N. So saya decide petang ni balik kerja terus nak pergi farmasi beli ubat cacing untuk Haziq. Mencegah lebih baik dari merawat kan.

Ni ada sikit info pasal penyakit kecacingan:

Simptom2
1. sentiasa rasa lemah akibat kurang darah.
2. berat badan rendah sbb kekurangan gizi
3. perut buncit
4. sakit perut dan sakit di bahagian dubur
5, batuk yang tak sembuh2.( cacing yg hidup di paru2)
6. tiada selera makan
7. cirit birit

jenis cacing yang menggelikan ni:
cacing gelang (Ascaris Lumbricoides),
cacing tambang (Ankylostoma Duodenale dan Necator Americanus),
cacing cambuk (Trichuris Trichuria).

Ada 2 jenis ubat cacing
  1. Albendazole/mebendazole
    Ubat ini tidak diserap di dalam badan, jadi ia tinggal di dalam usus besar dan kecil . Ia menghalang sistem kemasukan glukosa yang di perlukan untuk tenaga oleh cacing. Oleh itu, cacing tidak dapat bergerak aktif dan mati kemudiannya

  2. Pirantel Pamoate
    Ubat ini juga tidak larut di dalam air. ubat ini akan melumpuhkan otot cacing dan menyebabkan cacing-cacing tertanggal dari dinding usus dan dikeluarkan bersama-sama dengan najis.

    Ni salah 1 daripada ubat cacing yang doktor selalu bagi. Ubat cacing just ambil setahun 2x je (setiap 6 bulan sekali)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.