Monday, September 3, 2012

Ketupat Palas

Minggu lepas teringin la sangat nak makan ketupat palas. Padahal masa ada depan mata bukan nak makan sangat pun, cukupla sesuap dua. Tapi masa tak ada ni terbayang2 la lepastu rasa macam nak makan masa tu jugak. Teruknya la hai. 

Masa ym dengan kawan dia cakap dia pernah try ketupat palas segera, brand nona. Saya tak pernah la pulak tengok sebelum ni. Lepas tu esoknya saya pergi giant - motif utama nak cari ketupat. Nak buat sendiri macam tak padan la pulak, bukannya nak banyak pun. Lagi satu masalah utamanya saya tak reti masak pulut, rasa was2. Bab nak balut tu insyaAllah la boleh. Tak pe, try dulu yang segera, balik rebus saja.

Jumpa jugak apa yang dicari. Saya yang tak pernah tengok sebelum ni. 

Ni lah rupa ketupat palas segera tu. Tapi bukannya bebalut dengan daun palas ye, balut dengan plastik. Dalam tu dah disediakan serbuk santan untuk digunakan masa merebus ketupat. Baunya wangi. Saya letak serbuk santan tu sikit, lepastu saya guna santan biasa. Kalau nak rasa masin sikit, masa merebus tu letak la garam sikit.

Ok la jugak rasanya. Ada rasa ketupat palas macam yang balut dengan daun palas tu. Tapi semestinya la yang ori lagi sedap. Pada sape2 yang teringin sangat2 nak makan tu, try la yang segera ni kalau susah nak cari yang ori, insyaAllah tak kan mengecewakan.


Saya buat rendang sikit. Cicah dengan susu pun sedap tau

1 comment:

  1. Ros pun tak pernah cuba lagi.. nanti kalu teringin , leh la beli :)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.