Friday, June 1, 2012

Kelam Kabut

Pagi-pagi kalau tak sempat buat bekal untuk Haziq mesti singgah beli kuih dulu. Sebenarnya Haziq tak la makan sangat. Tapi bagi saya tak apa lah kalau Haziq just makan sesuap dua pun, janji Haziq makan jugak daripada tak ada apa2.

Pagi2 sekarang ni tak la kelam kabut sangat. Encik asben pergi kerja pukul 6.45am sebab masuk pukul 7am dan kebetulan agak dekat dengan rumah. Lepastu tinggal lah saya berdua dengan Haziq. Dah siap2 semua, time nak keluar rumah tu agak dugaan jugak untuk saya sebab Haziq sangat laju. Sebelum keluar rumah saya dah bagitau abang tunggu ibu ye, jangan turun dulu. Kalau abang turun dulu, ibu masuk dalam rumah. Haziq kata ok.

Tapi hanya ok di mulut. Bila dah buka grill tu cepat2 Haziq lari turun tangga. Saya lak time tu terketar2 nak kunci girll. Huhu... Suara kadang2 memang jadi tarzan jugak la pagi2 sebab risau gak anak dah lari turun bawah kan, nanti ada motor ke kereta ke. Tapi tak setiap hari macamtu.

Bila dah dalam kereta 1 isu lak. Saya cuma boleh drive selaju 20 atau 30 saja sebab risau Haziq tiba2 buka pintu. Kat pintu belakang saya dah tekan child lock. Tapi pintu depan sebelah driver tu tak ada child lock. Kalau sampai sesuatu tempat yang baru baru slowkan kereta Haziq dah tarik lock, dah nak buka pintu. Ya Allah. Kadang2 berderau darah dengan kerenah Haziq.

Dah turun kat tempat beli kuih tu lak kena panggil Haziq banyak2 kali jugak sebab nanti Haziq akan lari2, dah la banyak kereta nak pergi kerja pagi2 tu. Tak pun Haziq pergi jenguk rumah2 orang. Haziq memang tak boleh duduk diam. Sebab tu lah saya selalu sediakan bekalan untuk Haziq, tak payah nak stop sana sini.

Bila tengok orang pimpin tangan anak kiri kanan, rasa macam bila la saya akan berkeadaan macamtu sebab Haziq tak kan biarkan tangan dia dipegang. Dia nak berjalan sendiri macam orang besar. Pasar malam pun dah lama saya tak pergi sebab Haziq tak nak berpegang, lepastu dah la orang ramai. Bahaya kan.

Sekarang saya terfikir macamana la keadaan saya bila adik Haziq lahir nanti. Mesti saya kena percepatkan lagi kuasa yang saya ada ni. Ye la sorang kena kendong, sorang lagi aktif ke sana sini. Mesti nanti saya jadi macam kartun. Hehe....

Haziq, Haziq...semoga Haziq dapat jadi abang yang baik yang boleh mendorong adik ke arah kebaikan ye sayang

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.