Friday, June 1, 2012

Mee Kuah

Petang tu tanya encik asben nak makan nasi ke tak. Dia cakap macam kenyang. Lepastu saya ni masuk la dapur tengok apa yang ada. Dalam peti besi sejuk ada mee sebungkus, sawi, tomato sebiji, ayam sikit, telur. Cili yang dah blender pun ada. Terus rasa macam nak makan mee.

Saya tak tau la apa nama sebenar mee ni sebab saya main masak ikut suka hati saya saja. Tapi saya namakan dia mee kuah.

Bahan-bahan

- mee dicelur (saya buat tak sampai sebungkus pun)
- bawang merah dan bawang putih dihiris
- 3 sudu besar cili kisar
- 2 sudu besar sos cili
- kicap secukupnya
- ayam
- sawi
- tomato
- air
- garam sesedap rasa

Cara-cara

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang
2. Masukan cili kisar dan biarkan pecah minyak sekejap
3. Masukan ayam dan air. Biarkan sekejap bagi ayam tu masak sikit
4. Masukan sos tomato, kicap, batang sawi
5. Bila dah mendidih, pecahkan telur, masukan sawi dan tomato
6. Letaklah garam sesedap rasa


*** Kalau lagi banyak sayur lagi sedap ni. Campur carrot, bunga kobis

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.