Tuesday, June 12, 2012

Letih

Pagi ni kaki agak letih sebab dekat 45minit berdiri dalam bas. Adatla kan kalau pergi balik kerja naik public transport ni. Kalau nasib baik, ada la seat kosong, kalau tak, berdiri saja la. Kalau nasib baik lagi, ada la insan2 yang prihatin bagi tempat duduk. Itupun kalau ada yang prihatin. 

Saya tengok sekarang ni ramai yang macam kurang belas kasihan, kurang keprihatinan. Kenapa ye. Saya bukan cakap sebab kes saya kena beridiri. Walaupun perut dah besar tapi saya masih boleh bertahan. Yang peliknya dah disediakan seat untuk orang kurang upaya kat situ, siap ada tulis lagi. Macam pagi tadi ada 2 orang uncle dgn aunty tu berdiri depan diorang, boleh buat tak tau saja. Tak nampak langsung ada rasa bersalah sebab diorang duduk kat tempat yang tak sepatutnya dan tak nampak muka rasa kasihan diorang pada uncle dengan aunty tu. Kenapa ye boleh macamtu. Padahal yang berdiri kat depan diorang tu dah macam pangkat nenek dan atok dah.

Kadang2 sakit hati jugak tengok situasi macamtu. Rasa macam nak suruh diorang bangun, bagi orang yang sepatutnya duduk, tapi tak berapa berani la pulak. Huhu... Tapi serius kesian bila tengok orang2 tua berdiri dan tak diendah kan. Kenapa la begitu keras hati mereka. Lagi sakit hati kalau tengok yang duduk tu bukan orang Malaysia, yang ntah warganergara mana. Tapi buat macam kita lak menumpang kat tempat diorang. Haish...

Semalam balik kerja berdiri jugak la dalam bas. Memang tak suka naik bas M**** ni sebab pemandu dia memang tak berapa beretika, begitu jugak dengan konduktornya. Pendek kata memang selagi boleh elak, saya akan elak la. Semalam dah 45 minit berdiri tunggu bas, last skali bas tu yang muncul, terpaksa la naik jugak walaupun berat hati.

Kat flyover dah nampak terang2 lampu kuning tu bertukar merah, baru nak pecut laju2. Tiba2 kereta dari laluan yang sepatutnya jalan tu datang, sikit lagi nak berlanggar, time tu la break mengejut yang tak hengat. Yang berdiri tu sah2 la ada yang jatuh, nak jatuh, terpeleot, termasuk la saya. Tak tau la driver tu ada lesen ke tak. Tapi setahu saya driver bas M ni memang semuanya boleh dikatakan spesis yang sama. Nak berkejar2 kalau nampak bas lain, kalau tak ada bas lain, slow teramat. Macam2 hal kan

2 comments:

  1. pemandu bas kat malaysia ni banyak yang tak ada disiplin..kalau cakap takde otak..takde pelajaran tau pulak diorang marah nanti..tapi memang takde otak..menyusahkan orang..

    dah lama saya tak naik bas..dah ngeri nak naik bas sbb macam2 kes dari kemalangan sampai la ke kes raba raba atas bas ni..

    ReplyDelete
  2. manusia la ni, masin-masin pentingkan diri....sdniri...sangatt KASIHAN tgk hari demi hari masyarakat kita skrg ni..

    mengerunkan

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.