Monday, December 27, 2010

Kawan

Hari ni teringat kat kawan2 masa dulu2. Orang selalu cakap kawan untuk ketawa ramai tapi kalau kawan untuk menangis susah nak cari. Setuju tak dengan pendapat ni? Maknanya masa kita dalam keadaan gembira, senang ramai kawan2 di sekeling kita tapi bila kitra ada masalah atau kesedihan, susah nak cari kawan yang akan berada disamping kita. Bagi saya pendapat ni boleh digunakan sebab ianya pernah terjadi kepada saya. Dulu masa study, ada ramai kawan-kawan untuk berbual, bercerita,bergembira,macam-macam lagi la. Tapi lumrah alam lah kita ni bila dah suka sesuatu, seseorang tu, semuanya akan nampak baik je. Kalau ada orang lain tegur bagitau apa yang tak baik pun susah kita nak terima kan. Ye x? Susah kita nak sedar selagi belum ada apa2 kejadian yang menunjukkan kita kebenarannya. Setiap apa yang jadi tu ada hikmahnya.

Sesuatu telah terjadi pada saya dan daripada peristiwa itulah saya dapat menilai mana kawan untuk bergembira, mana pula kawan untuk bersedih yang sentiasa ada bersama. Saya pernah kehilangan beg duit dan tak ada 1sen pun yang tinggal pada saya masa tu. Malam sebelum tu saya keluar dengan kawan-kawan sebab nak sambut birthday kawan, walaupun ada yang melarang tapi saya tetap join jugak. Degil kan. Tu lah padahnya. Keesokannya hilang wallet. Dah la lagi 3 hari nak balik kampung, dalam tu lak ada duit kawan minta tolng pos kan barang2 dia, ada duit yang baru dikeluarkna dari bank. Ada sorang kawan hantar saya ke balai polis. Perasaan masa tu hanya Allah S.W.T je yang tau, macam2 perkara bermain di kepala ni.

  • Kali pertama hilang wallet dan semua isi di dalamnya
  • Kali pertama ke balai polis
  • Kali pertama log report
  • Semuanya seorang diri , jauh dari family dan sambil menangis2 (malu lak rasa)

Kawan2 yang bergembira pada masa tu hanya buat tak tau je. Takpe la sekarang masa saya ditimpa kesusahan. Rupa2nya saya ada lagi kawan2 yang sentiasa ada di sisi mahupun ketika susah atau senang. Ada seorang hamba Allah S.W.Ta yang sampai sekarang saya masih belum lupakan apa yang dia telah buat untuk saya dan insyaAllah sampai bila2 pun saya tak kan melupakannya. Dan orang itu ialah budak jahat (nama je budak jahat tapi dia sangat baik) yang sanggup berjalan kaki yang agak jauh untuk ke balai polis. Saya sangat2 menghargainya. Saya tak tau nak bgtau dia macamana yang saya terlalu menghargai apa yang telah dilakukan. Hanya Allah yang dapat membalas budi baiknya. Bayangkan dalam keadaan kita berfikir kita seorang diri dan perlu melaluinya seorang diri tiba2 ada insane yang datang menunjukan kita tak berseorangan. Tentu rasa sangat2 bersyukur dan menghargaikan. Saya ceritakan pada keluarga, suami dan nanti saya akan ceritakan pada Haziq supaya Haziq pun tau yang uncle ni baik ;) Saya pun tak tau kenapa setiap kali teringat pasal kejadian ni mesti bergenang air mata. Mungkin saya masih lagi dapat rasa apa yang saya rasa pada masa tu.

Apa yang jadi tu ada hikmahnya. Dari kejadian ni saya dah dapat menilai mana 1 kawan saya yang sebenar.

2 comments:

  1. baiknye kawan awak tu...

    zulkifly amirudin like this

    ReplyDelete
  2. ye,dia sgt baik. awk sgt mengenalinya.hehe... TQ ;)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.