Friday, January 21, 2011

Ayah dan Mak dalam hidupku

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan ) dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). [Luqman 31:14]

Betapa besarnya tanggungjawab seorang anak untuk menghornati kedua ibu bapanya.Hakikatnya sekatang ni saya rindu sangat dengan mak, ayah, kak, adik, anak2 buah. Bila pk balik pengorbanan mak dan ayah untuk membesarkan saya memang tak kan terbalas. terlalu besar pengorbanan yang dilakukan. Walaupun tidak dibesarkan dalam kemewahan tapi saya tak merasakan sedikit pun kekurangan. Ayah akan cuba penuhi apa saya yang anak2 mahukan. Pernah sekali tu ada cerita kat tv yang ada masakan ketam, saya pun kata la sedapnya kalau dapat makan ketam. Ayah terdengar saya cakap macam tu. Ayah pun keluar tapi tak bgtau nak ke mana, tengok2 ayah balik bawak ketam.

Setiap kali buka sessi persekolah yang baru ayah mesti usaha belikan baju, beg, kasut baru supaya anak2 ayah pun rasa macam anak2 orang lain, ada semua yang baru. Ayah tak ajar anak2 hidup mewah tapi ayah dan mak sentiasa menyediakan yang terbaik untuk anak2. Banyak lagi yang ayah dan mak lakukan untuk anak2. Ayah adalah hero yang takkan ada pengganti dalam diri saya.

Setiap bulan saya mesti balik ke kampung. Walaupun terpaksa habis beratus2 tapi saya tak kisah, duit tak penting jika nak dibandingkan kasih sayang ayng ayah dan mak beri kepada saya. Ada orang pernah bertanya kepada saya, kenapa saya sanggup berhabis duit setiap bulan balik ke kampung. Terkesima sekejap saya mendengar soalan itu. Kenapa orang itu sanggup bertanya soalan yang macam tu. Jawapan saya, sebab mak dan ayah saya ada di sana. Selagi mereka masih hidup, saya tak kisah nak habiskan berapa pun. Kalau mereka dah tak ada, kat mana saya nak pegi jumpa mereka lagi? Duit bukan segala2nya yang boleh menandingi kasih sayang dan ikatan kekeluargaan. Dan saya juga bersyukur sebab suami juga boleh menerima keluarga saya seadanya dan saya juga boleh nampak perasaan kasih sayang tu wujud antara mereka.
Masa study pun kawan2 cakap saya ni homesick type. Tapi saya tak kisah la. Setiap hari @ 2 hari sekali mesti akan bercakap dengan mak dan ayah. Dari dulu sampai la sekarang. Kalau tak, rasa macam kekurangan sesuatu. They means a lot to my life

Sekarang saya sendiri dah mempunyai anak. BAru lah saya faham macamana perasaan seorang ibu. Saya akan cuba mendidik Haziq dengan sebaik mungkin, sebagaimana ayah dan mak mendidik saya, saya akan cuba terapkan pada Haziq.

Ayah, mak cik akan sentiasa buat yang terbaik untuk ayah dan mak. Akan sentiasa gembirakan hati ayah dan mak. Terima kasih atas segala budi dan jasa yang tak mungkin dapat dibalas. Hanya Allah yang tau sejauh mana sayangnya cik pada ayah dan mak.

2 Mac ni genaplah ulangtahun perkahwinan ayah dan mak yang ke 36. Semoga Allah S.W.T panjangkan jodoh ayah dan mak sehingga akhir hayat, semoga dipanjangkan umur dan murah rezeki seta berbahagia disamping anak2 dan cucu2 tersayang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.