Thursday, May 10, 2012

Jangan jadikan anak sebagai mangsa

Baru hari ni saya tengok video penuh bayi yang kena pukul tu. Rasa macam tak nak tengok tapi nak tengok jugak. Air mata menitis tanpa sedar. Bagaimana seorang yang boleh berfikir boleh buat sampai macamtu sekali pada baby yang belum lagi mengenal apa2. Hanya tau menangis menahan kesakitan

Apa pun alasannya, apa pun masalahnya janganlah dilepaskan kemarahan, tekanan pada anak yang tak berdosa yang masih belum mengenal erti hidup. Mereka tak layak dipersalahkan dan tak layak dijadikan tempat melepaskan tekanan. Sebagai ibu bapa memang kadang2 perangai anak2 menguji kesabaran kita tapi tu bukan cara kita menyelesaikannya.

Tapi yang peliknya kenapa orang yang rakam video tu boleh terus merakam tanpa cuba menghentikan kejadian tu? Memang seronok nak rakam sebab nak buat koleksi ke? Orang yang merakam dengan orang yang memanggil Ira tu orang yang sama ke? Kenapa mereka tergamak melihat perbuatan tersebut? Tergamak melihat bayi menangis kesakitan.

Binatang pun tau sayangkan anak. Ini lagi la kita manusia yang dikurniakan akal yang waras. Sama2 la kita berdoa semoga anak2 kita sentiasa dilindungi, dijauhi daripada perkara2 sebegini. Dan kita sebagai ibu bapa perlulah banyak2 bersabar dengan apa jua keadaan. Jangan disebabkan kesilapan dan kesalahan orang lain, anak kecil yang tak berdosa menjadi mangsa.

Sama2 lah kita jadikan ia sebagai iktibar ;(

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.