Tuesday, May 22, 2012

Mendidik anak bukan 1 hal yang senang

Bukan mudah sebenarnya nak mendidik anak2 tambahan di zaman yang serba mencabar ni. Tak boleh terlalu dimanjakan, tak boleh terlalu berkeras. Sebab ianya akan memberi kesan seumur hidup pada anak. Kalau terlalu berkeras nanti anak jadi bertambah degil dan memberontak di dalam, kalau terlalu dimanjakan pulak nanti hilang pulak keinginan anak untuk berusaha mendapatkan sesuatu.

Haziq memang seorang yang lasak, aktif, dan apa2 yang seangkatan dengannya. Jadi sebagai seorang ibu, saya haruslah mempunyai trillion kesabaran di dalam diri dan nilai kasih sayang yang tinggi terhadap Haziq. Walaupun lenguh mulut saya cakap 'NO" tapi Haziq still buat jugak perkara yang tak sepatutnya dia buat. Jadi, kalau tak sabar, memang teruk la jadinya.

Sekarang peel baru Haziq yang kadang2 buat temp saya naik kalau time tengok tv. Ada certain certia yang Haziq suka, bila tengah sedap2 tengok tiba2 iklan, time iklan tu kalau Haziq tengah menyusu, botol susu akan jadi sasaran utama Haziq campak, lepastu diikuti dengan barang2 lain. Sama jugak kalau tengok iklan, Haziq tengah fokus tiba2 iklan tu habis, pun jadi perkara yang sama. Ye la budak2 kan, belum 3 tahun pun lagi. Sedangkan kita orang tua pun kadang2 tak puas hati tengah2 feeling menonton tiba2 diganggu oleh iklan. Tapi kita dah dewasa, kita faham, boleh terima. Haziq faham ke, Haziq boleh terima ke? Walaupun berulang kali explain tapi tetap macamtu. Sementara nak besar orang cakap kan.

Hari minggu tu saya tengah masak, Haziq tengok tv, lepas tu ada iklan. Tiba2 iklan tu habis, saya dengar la Haziq ada baling2 barang. Bila saya pergi tengok MasyaAllah, baju2 dalam almari disepahkan ke lantai, barang2 mainan dalam raga diterbalikan. Masa tu memang rasa hilang sabar. Tapi syukur alhamdulillah sebab saya tak marah Haziq melampau2. Masih lagi boleh bersabar. Boleh lagi cakap elok2 tanya kenapa Haziq buat macamtu. Saya tak suruh dia kemas sebab masa tu dia tengah panas. Biarkan dulu. Bila dah agak lama, dah reda, baru la ajak Haziq kemas apa yang disepahkan tu. 

Haziq tengah menyusu, saya masuk ke dalam bilik. Entah kenapa saya rasa hari tu saya rasa emo sangat, rasa sedih dengan apa yang Haziq buat. Saya tak salahkan Haziq tapi saya salahkan diri sendiri. Saya rasa macam saya tak pandai didik anak. Tiba2 rasa down. Saya takut perangai Haziq akan berterusan macamtu, nanti orang lain tak suka Haziq. Saya tak nak jadi macamtu. Tapi pada masa yang sama saya fikir jugak Haziq masih kecil, biasa la macamtu. Haziq memang lasak. Perkembangan kanak-kanak berbeza-beza mengikut setiap individu, bukan semuanya sama. Saya menangis sebab salahkan diri sendiri. Huhu..

Masa tu saya call mak, apa yang mak cakap meredakan kegelisahan hati. Lepastu Haziq masuk dalam bilik, dia tengok ada air mata kat pipi saya, dia lap, lepastu Haziq pun nangis jugak. Huhu... Masa ni memang saya peluk Haziq erat2, saya cakap dengan dia itu ini, Haziq iye kan saja apa yang saya cakap. Haziq kan baru 2 tahun 6 bulan, sekarang masa dia untuk explore macam2.

Kadang-kadang saya terfikir kenapa anak aku macamni, anak orang lain ok saja, behave, duduk diam2. Walaupun sebenarnya dah tau yang perkembangan anak-anak tu berbeza2. Biasa lah kan naluri seorang ibu ni kalau hal2 yang melibatkan anak2 mesti risau melebih2. Bagi saya apa yang saya boleh buat, amalkan, saya anak buat. 

Malam-malam sebelum Haziq tidur atau masa sedan tidur saya bacakan Al-Fatihah, 3 Qul, Al Waqiah,ya Latif. Kadang2 bacakan sekali surah Taha ayat 1-5. Saya pesan kat dia apa yang sepatutnya dia buat, apa yang tak boleh buat. Bagitau dia ibu sayang dia, abah sayang dia. Kalau siang hari tu ada marah dia, bagitau marah tu kenapa, apa sebabnya.

Lepas ambik air sembahyang, sapukan sisa2 air sembahyang di tangan kita pada kepala dan muka anak, niatlah yang terbaik untu kanak

Lepas sembahyang, panggil anak duduk sama, ajak dia berdoa bersama, peluk dan pesan pada dia apa yang boleh, apa yang tak boleh

Masa masak tu berselawat la supaya apa yang anak makan tu memberi kesan yang baik pada diri. 

Setiap pagi masa Haziq bangun tidur saya mesti peluk dia, kiss, wish good morning lepas tu mesti bagitau sayang dia

Itu lah yang saya selalu amalkan untuk Haziq. Banyak lagi yang belum cukup sebenarnya. Banyak lagi yang saya perlu belajar untuk menjadi seorang ibu yang baik, mendidik anak menjadi seorang yang berguna. Sebagai ibu bapa kita kena banyakan sabar dalam diri sebab kalau kita kurang sabar, anak akan sentiasa kena marah, ditinggikan suara. Hal2 macamtu akan mengganggu emosi anak.

2 comments:

  1. walau pun dh jd seorang ibu..tak semua apa yg kita cuba bt tu sempurna..tp ttp usaha bt yg terbaik utk anak2 kan...apa yg pnting kna byk sbr sebenar nya..pesanan utk diri sndiri jgk ni..

    ReplyDelete
  2. @Fieza79 tu la.wpun dh jd ibu, byk lg yg kena bljq sbb semuanya dtg dr kita

    sabar tu mmg penting sbb klu xckp sbr, mmg susah la

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.