Wednesday, August 24, 2011

Muscle stress a.k.a sakit belakang

Lately ni saya selalu sangat sakit belakang. Tambah2 lagi kalau duduk kat office ni. Tapi kat kerusi ni dah ada bantal la letak kat belakang. Baru saja start rasa sakit ni. Tapi minggu ni memang ketara la. Kalau time sakit tu rasa pedih menyucuk2, ngilu semua ada la.Ala, baru sakit belakang sikit dah nak bising kan, huhu..

Tadi pegi klinik doctor tanya:
- kamu pernah jatuh? tak pernah jatuh sakit, saya pernah jatuh cinta saja, tapi tak sakit ;)
- kamu selalu tunduk tak
- kamu selalu angkat yang berat2 tak

Tak ada la sangat angkat yang berat2, Haziq saja la yang paling berat pun saya angkat. Tapi kalau dukung pun tak lama mana, kejap2 saja. Naik tangga rumah ibu umi (tingkat 2) saya dukung sikit, Haziq jalan sendiri sikit. Sama la jugak kalau kat rumah saya pun. Kalau biar kat Haziq memang dia nak jalan sendiri. Tapi kesian la pulak, macam letih saja dia, dah la tingkat 2.

Tapi orang lain pun ada anak jugak. Ada yang lagi besar, lagi berat. OK je kan. Hmm... Hipotesis saja tu kan. So doctor pesan paling minimum you kena rest dalam masa 2 minggu. Terkejut jugak dengar ingatkan doctor nak bagi mc untuk 2 minggu. Over kan. Lepas tu doctor cakapa dalam masa 2 minggu tu jangan angkat apa2 yang lebih dari 5kg sebab badan you kecil. Iskh, mana ada, normal saja dengan badan orang lain

Hmm...kena study ni pasal sakit belakang ni. Nak tau lebih lanjut boleh tengok kat sini ye http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Dewasa/SakitBelakang.php



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.