Thursday, August 4, 2011

Hidup ibarat putaran roda

Hidup kita ni ibarat putaran roda. Kadangkala di atas, kadangkala di bawah dan mungkin akan terus berhenti. Semalam mungkin kita pada putaran di atas - gembira, bahagia, kaya, berjaya dan segala2 yang baik. Tapi hari ini, esok macamana? Adakah kita masih lagi seperti semalam? Kita tidak tahu apa yang akan terjadi.


Sama jugak macam naik eyes of malaysia ni, dia akan berputar - bawah, atas, bawah, atas dan berhenti. Begitulah putaran hidup kita.

Macam saya sekarang ni rasanya putaran roda tu hampir ke bawah tapi tak terlalu di bawah. Alhamdulillah Allah menguji saya dengan ujian yang masih boleh diterima. Saya patut bersyukur kerana ujian ini tidaklah terlalu berat jika nak dibandingkan dengan yang lain - anak sakit, masalah dengan suami, masalah tempat kerja dan sebagainya.

Jangan terlalu banyak mengeluh tapi banyakan berdoa dan mencari jalan penyelesaian. InsyaAllah ada jalannya. Setiap masalah pasti ada penyelesaian.

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286
 
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman." - Surah Al-Imran ayat 139 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.